We feel devotion
WEEK ANALYSIS
Παρουσίαση - Το νέο Fantasy της Euroleague
Το Fantasy της Euroleague αλλάζει μορφή και το BasketStories επιχειρεί να αναλύσει και να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία του νέου παιχνιδιού.
Επιμέλεια: Νότης Φιλιππίδης | phil@basketstories.net
Δημοσιεύτηκε: 10/09/2021 14:57
Το νέο Fantasy της Euroleague για το οποίο ακούγαμε εδώ και αρκετές εβδομάδες, βγήκε χθες στον αέρα, αρκετά νωρίτερα μάλιστα απ' ότι συνηθιζόταν τις προηγούμενες σεζόν και φέρνει πολλές και σημαντικές αλλαγές στο Gameplay του αγαπημένου μας παιχνιδιού, το οποίο ουσιαστικά έτσι περνά στην τρίτη του φάση: από το κλασικό φορμάτ των πρώτων (πολλών) ετών με τους 10 παίκτες και τα 500 credits και το ...αμφιλεγόμενο φορμάτ των οχτώ παικτών και των 10 εκατομμυρίων μπάτζετ που ίσχυε μέχρι πέρυσι, πλέον περνάμε σε ένα ανανεωμένο φορμάτ, που προσπαθεί να συνδυάσει το "κλασικό" στυλ του πρώτου παιχνιδιού, με καινοτόμα στοιχεία του δεύτερου, αλλά και συνολικά των Fantasy παιχνιδιών που κυριαρχούν σε κάθε άθλημα και σε κάθε πρωτάθλημα τώρα πια.

Η αλήθεια είναι πως η αλλαγή αυτή φαινόταν επιτακτική, καθώς το προηγούμενο φορμάτ μάλλον δεν ενθουσίασε κανέναν. Παρά τα κάποια πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που πρόσθεσε, ποτέ δεν κατάφερε να ξεπεράσει κάποια λάθη και αστοχίες κι αν η πρώτη σεζόν, όσο τραγελαφική κι αν ήταν, θα μπορούσε να θεωρηθεί έστω αναγνωριστική, δεν ήταν λίγα τα ανοιχτά ζητήματα που παρέμεναν μέχρι και πέρυσι κι έτσι ήταν θέμα χρόνου (κι άργησε μάλιστα), να αποτελέσει παρελθόν. Αν υπάρχουν ακόμα πολλοί φίλοι που νοσταλγούν το πρώτο Fantasy, δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε κάποιον μετά από μερικά χρόνια να θέλει να ...γυρίσει πίσω το προηγούμενο φορμάτ του Fantasy.

Έτσι λοιπόν, το έργο του ...διαδόχου του φαίνεται αρκετά εύκολο, αφού το έδαφος να καλύψει τα προφανή κενά ήταν κάτι παραπάνω από βατό. Ακόμα και ένας ...περαστικός από το προηγούμενο Fantasy θα αντιλαμβανόταν κάποια από τα στραβά του κι αυτά ήταν λίγο πολύ που λέγαμε όλοι μεταξύ μας και σε διαδικτυακές συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Σε τί βαθμό το νέο Fantasy κλείνει τις προηγούμενες τρύπες και προχωράει το παιχνίδι ένα βήμα μπροστά;

Η απάντηση δεν είναι τόσο εύκολο να διατυπωθεί με σαφήνεια. Με μια πρώτη ματιά, το νέο παιχνίδι φαίνεται τουλάχιστον εντυπωσιακό και πράγματι, δείχνει τη ...διάθεση να διορθώσει πολλά από τα κακώς κείμενα της προηγούμενης βερσιόν. Αυτό γενικά το καταφέρνει, όπως επίσης εξελίσσει το παιχνίδι στη ...νέα μέρα, με καινούρια στοιχεία που προσθέτουν επιπλέον ενδιαφέρον συνολικά από τη μεριά των παικτών. Από την πολλή ...φόρα ωστόσο, δείχνει σε σημεία να ξεφεύγει και να αποκόπτεται από τη φύση του Euroleague Fantasy, όπως τουλάχιστον το γνωρίζαμε τόσα χρόνια, ενώ δεν μπαλώνει όλες τις τρύπες των προηγούμενων σεζόν. Το πείραμα είναι ενδιαφέρον μεν, θα χρειαστεί όμως χρόνος δε, για να φανεί αν αποτελεί όντως μια εξέλιξη στη σωστή κατεύθυνση. Ο χαμηλός πήχης του προηγούμενου φορμάτ δεν θα πρέπει να αποτελεί ελαφρυντικό, ίσα ίσα οι εμφανείς παραλήψεις του ήταν ο προφανής οδηγός για τον οποιοδήποτε διάδοχο.

Πάμε όμως να τα δούμε όλα τα νέα (και παλιά) στοιχεία του παιχνιδιού, με τη σειρά.


Εγγραφή στο παιχνίδι

Για να παίξετε στο νέο Fantasy, θα χρειαστεί να κάνετε εκ νέου εγγραφή. Ξεχάστε το Euroleague ID που είχατε δημιουργήσει για το προηγούμενο παιχνίδι. Πρέπει να πραγματοποιήσετε εκ νέου τη διαδικασία, η οποία ομολογουμένως είναι αρκετά απλή και φιλική, δίνοντας το e-mail σας και κάποια πολύ βασικά στοιχεία.

Η σελίδα του παιχνιδιού επίσης έχει αλλάξει (η παλιά είναι "πάνω" ακόμα) και πλέον το link είναι αυτό:

https://euroleaguefantasy.euroleaguebasketball.net/

όπου θα δείτε ένα αρκετά διαφορετικό layout. Αφού αποδεχθείτε/απορρίψετε τα cookies, θα είστε σε θέση να δημιουργήσετε την ομάδα σας.




Αριθμός ομάδων

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα φορμάτ όπου υπήρχε ο περιορισμός των 15 ομάδων ανά άτομο, πλέον κάθε παίκτης μπορεί να φτιάξει μέχρι δύο ομάδες στην αρχή της χρονιάς συν άλλη μία, για τη λεγόμενη "mid season League" που ξεκινά στο μέσο της σεζόν. Για την ώρα λοιπόν, δεν έχετε περισσότερες από ...δύο ευκαιρίες για να φτάσετε στην κορυφή, κάτι που είναι σίγουρα ενθαρρυντικό, για την ποιότητα του διαγωνισμού. Έτσι κι αλλιώς, δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο πολλές ομάδες των παικτών να αφήνονται στην τύχη τους, από ένα σημείο της σεζόν και μετά. Αυτό βέβαια από την άλλη μπορεί να φέρει διπλούς και τριπλούς λογαριασμούς στο παιχνίδι και ίσως θα μπορούσε πχ το όριο να γίνει 3+2, αντί για 2+1 ομάδες στη σεζόν, ώστε να μην προκαλέσει τόσο εύκολα το μέσο παίκτη για διπλή εγγραφή, αλλά αυτό είναι κάτι που έτσι κι αλλιώς δύσκολα μπορεί να αποφευχθεί, ακόμα κι όταν δεν είναι επιθυμητό. Δύο ομάδες και καλές, λοιπόν, για αρχή, οπότε ξεχάστε τις εναλλακτικές και αφοσιωθείτε εξ' αρχής στο βασικό πλάνο σας. Pas mal...


In Ranking we trust

Το αγαπημένο μας ράνκινγκ παραμένει ως μονάδα μέτρησης του σκορ των παικτών, κάτι αναμενόμενο, αφού έχει καθιερωθεί εδώ και χρόνια από την ίδια την Euroleague. Παράλληλα, εξακολουθεί να ισχύει το μπόνους 10% στη νίκη της ομάδας του κάθε παίκτη.


Ρόστερ ομάδας



Εδώ επιστρέφουμε ουσιαστικά στο παλιό Fantasy των 10 παικτών, γεγονός που θα αναγκάσει τους μάνατζερ να ψαχτούν περισσότερο για να βρουν τους ... τελευταίους παίκτες του πάγκου. Ο πάγκος επιστρέφει επίσης κι έτσι έχουμε την ...ορθολογική σύνθεση με πέντε βασικούς και πέντε αναπληρωματικούς, εκ των οποίων ο ένας θεωρείται έκτος παίκτης, ενώ η μεγάλη καινοτομία είναι η παρουσία του προπονητή, άρα του 11ου επί της ουσίας παίκτη, που αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο στο παιχνίδι.

Τις ιδιαιτερότητες της κάθε κατηγορίας παίκτη θα τις αναλύσουμε αμέσως παρακάτω. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως η δεκάδα του ρόστερ θα πρέπει να περιέχει τέσσερις γκαρντ, τέσσερις φόργουορντ και δύο σέντερ, με τη διάκριση των τριών γενικών θέσεων (αντί των πέντε που υπήρχαν) να προσφέρει σίγουρα μεγαλύτερη ευελιξία στην κατάρτιση του ρόστερ, κάτι όμως που δεν κρίνεται απαραίτητα θετικά, όταν μιλάμε για ένα παιχνίδι Fantasy. Έτσι κι αλλιώς βέβαια, στο προηγούμενο φορμάτ υπήρχαν πολλοί διπλοθεσίτες, οπότε στην πράξη η αλλαγή αυτή δεν θα έχει μεγάλο αντίκτυπο.

Αντιθέτως, μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή στο φετινό gameplay είναι η δυνατότητα επιλογής διαφορετικών σχημάτων, για τη βασική πεντάδα της ομάδας σας. Δεν είναι απαραίτητο λοιπόν να έχετε δύο γκαρντ, δύο φόργουορντ και έναν σέντερ στο βασικό σας σχήμα, αλλά μπορείτε να έχετε οποιοδήποτε συνδυασμό με έναν παίκτη στη μία θέση και από δύο παίκτες στις άλλες δύο θέσεις, ενώ μπορείτε επίσης να έχετε κι από τρεις παίκτες σε μία θέση (με την εξαίρεση της θέσης του σέντερ) και μόλις από έναν στις άλλες δύο. Για να το κάνουμε πιο λιανά, αυτά είναι τα πιθανά σχήματα που μπορείτε να αξιοποιήσετε:

2G - 2F - 1C
2G - 1F - 2C
1G - 2F - 2C
3G - 1F - 1C
1G - 3F - 1C

Βάσει της εμπειρίας των τελευταίων ετών στο παιχνίδι, είναι πολύ πιθανό, για παράδειγμα, να χρησιμοποιείτε συχνά ένα σχήμα 2G - 1F - 2C, με τους (σμολ) φόργουορντ να είναι συνήθως η πιο αδύναμη θέση, ενώ φυσικά ανά περίσταση δείχνουν ενδιαφέρουσες και άλλες παραλλαγές (πχ 3G-1F-1C).

Με το χαρακτηριστικό αυτό και την ύπαρξη τριών μόνο θέσεων, είναι εμφανές ότι ο πονοκέφαλος της απόφασης για τη βασική πεντάδα γίνεται από ...δυσάρεστος, ευχάριστος, υπό την έννοια ότι οι επιλογές που θα έχει στη διάθεσή του ο μάνατζερ θα είναι πραγματικά πολλές, επομένως θα πρέπει να διαλέξει την καλύτερη.

Από εκεί και πέρα, προστίθεται κι ένας περιορισμός, αυτός της παρουσίας μέχρι τριών παικτών από την ίδια Euroleague ομάδα, για την κανονική περίοδο (και μέχρι έξι παικτών για τα Playoffs και το Final Four). Έτσι, δεν μπορείτε να έχετε ταυτόχρονα στο ρόστερ σας τους Shved, Clyburn, Shengelia και Milutinov από την ΤΣΣΚΑ, για παράδειγμα. Κάτι τέτοιο βέβαια έτσι κι αλλιώς σπάνια θα συνέβαινε στο παιχνίδι, ενώ φέτος δεν υπάρχει η Χίμκι για να την στοχεύουν οι μάνατζερ τόσο επιδεικτικά...

Ένα ψεγάδι εδώ είναι ο τρόπος παρουσίασης των παικτών κατά τη διαδικασία των αλλαγών. Εμφανίζονται μόνο δέκα παίκτες ανά πάσα στιγμή, επομένως το γνωστό ...scrolling αντικαθίσταται από βελάκια μπρος-πίσω, τα οποία μπορούν να γίνουν μεγάλος μπελάς, όταν πρόκειται για 27 σελίδες από 10 παίκτες. Το φίλτρο των τιμών είναι όντως χρήσιμο, ενώ τα ποσοστά κατοχής των παικτών από τις Fantasy ομάδες δείχνουν (σε αντίθεση με πέρυσι), ρεαλιστικά, ωστόσο συνολικά το feature της αγοράς, αλλά ακόμα και της εξέτασης ενός παίκτη υστερεί σε χρηστικότητα, παρότι όλες οι επιλογές εκτελούνται ακαριαία, σε αντίθεση με το μάλλον βαρύ προηγούμενο παιχνίδι. Ακόμα και το παράθυρο με τις πληροφορίες κάθε παίκτη εμφανίζεται μόνο στους παίκτες του ρόστερ κι όχι στη λίστα των παικτών, κάτι που ουσιαστικά δεν εξυπηρετεί ιδιαίτερα τη διαδικασία αναζήτησης παικτών. Αυτό βέβαια δεν αποκλείεται να προστεθεί κατά τη διάρκεια, ή πριν την έναρξη της χρονιάς. Από την άλλη, πέραν του χρόνου εκτέλεσης κάθε αλλαγής, μεγάλο συν είναι η εμφάνιση των παικτών στο παρκέ με τα χρώματα της ομάδας τους, κάτι που θα σας κάνει να ...δεθείτε ακόμα πιο πολύ με το ρόστερ σας!




Ο πάγκος

Όπως είπαμε, ο πάγκος επιστρέφει κι αυτό σίγουρα είναι κάτι θετικό για το Fantasy. Ωστόσο αυτή τη φορά η χρησιμότητά του είναι πιο άμεση στο παιχνίδι, αφού οι παίκτες του πάγκου παίρνουν το μισό του σκορ που σημειώνουν. Αν ο παίκτης του πάγκου δηλαδή σημειώσει ράνκινγκ 10, τότε θα σας προσφέρει πέντε μονάδες σε σκορ.

Η αξία του πάγκου δεν σταματάει εδώ, αντιθέτως ο ρόλος του είναι πολύ πιο κομβικός στο παιχνίδι, μέσω των εσωτερικών αλλαγών, όπως θα δούμε παρακάτω.

Το 50% του σκορ το παίρνουν μόνο οι τέσσερις από τους πέντε παίκτες του πάγκου. Προηγουμένως έχετε ήδη φροντίσει να ορίσετε τον έκτο παίκτη του ρόστερ, αυτόν που θεωρείται βασικότερο γρανάζι της ομάδας σας...


O έκτος παίκτης

Ο έκτος παίκτης είναι μια νέα ιδιαιτερότητα του φετινού παιχνιδιού και σίγουρα ευπρόσδεκτη, αφού προσθέτει μια έξτρα απόφαση στους μάνατζερ και διαφοροποιεί τις ομάδες μεταξύ τους. Σ' αντίθεση με τους υπόλοιπους παίκτες του πάγκου, ο έκτος παίκτης κερδίζει, όπως και όλοι οι βασικοί παίκτες, το 100% του σκορ του, επομένως κατ' ουσία το παιχνίδι παίζεται με έξι βασικούς και τέσσερις αναπληρωματικούς παίκτες, ως προς το σκορ (όχι δεν μπορείτε να βάλετε τρίτο σέντερ ως βασικό, μέχρι δύο επιτρέπονται στο ρόστερ σας συνολικά, αν σκεφτήκατε ήδη πονηρά).


Προπονητής

Η επιλογή του προπονητή είναι άλλο ένα καινούριο στοιχείο του φετινού παιχνιδιού, που δεν έχει ακριβώς φαντασιακή λογική, δεδομένου όμως ότι περιλαμβάνεται στο μπάτζετ σας, η επιλογή του μπορεί να επηρεάσει άλλες κινήσεις σας, τόσο σε ποιότητα (φθηνότερες/ακριβότερες αλλαγές) όσο και σε ποσότητα (έχετε πλέον μία λιγότερη διαθέσιμη αλλαγή). Το σκορ του προπονητή δεν σχετίζεται με το ράνκινγκ της ομάδας του, αλλά με το αποτέλεσμα που αυτή φέρνει. Ανάλογα με το πόσο επιτυχημένο/αποτυχημένο ήταν αυτό, ο προπονητής προσφέρει και το αντίστοιχο σκορ:

- για νίκη με 20+ πόντους, δίνει 25 πόντους
- για νίκη με 11-20 πόντους, δίνει 20 πόντους,
- για νίκη με 1-10 πόντους ή νίκη στην παράταση, δίνει 10 πόντους,
- για ήττα με 1-10 πόντους, η ήττα στην παράταση, χάνει 5 πόντους,
- για ήττα με 11-20 πόντους, χάνει 10 πόντους,
- για ήττα με 20+ πόντους, χάνει 20 πόντους

Προφανώς, συνολικά το σκορ βγαίνει θετικό για τους μάνατζερ, αφού το κέρδος της νίκης είναι μεγαλύτερο από τη χασούρα της ήττας, στις αντίστοιχες διαφορές πόντων. Σίγουρα η επένδυση σε έναν προπονητή από τις κορυφαίες ομάδες θα αποδώσει καρπούς και αξίζει τον κόπο, αν όμως υπάρχουν δύσκολα ντέρμπι στο πρόγραμμα, είναι λογικό να θελήσετε να αποκτήσετε κάποιον αντίστοιχο προπονητή άλλης ομάδας, ώστε να κυνηγήσετε τις μεγαλύτερες πιθανότητες για υψηλότερο σκορ. Αυτό θα έχει νόημα αργότερα μέσα στη χρονιά, όταν θα έχετε δημιουργήσει ένα ανταγωνιστικό ρόστερ. Αξίζει όμως να θυσιάσετε μια τέτοια αλλαγή, όταν χτίζετε το ρόστερ σας, στην αρχή της σεζόν;

Έξυπνη κίνηση από το παιχνίδι, παρότι δεν διέπεται από φαντασιακή, αλλά μάλλον πιο πολύ στοιχηματική λογική, που αναγκάζει τους μάνατζερ να ..ψαχτούν και σε πιο ομαδικό επίπεδο, πέρα από το ατομικό των παικτών και το ράνκινγκ. Η επιλογή του προπονητή μπορεί να αποδειχθεί κομβική και να αλλάξει τις ισορροπίες, αν θυμηθούμε περιστατικά όπως οι περσινοί αγώνες ΤΣΣΚΑ - Εφές, με τις εκατέρωθεν 40άρες, όπου δύο θεωρητικά ισάξιοι, ως προς το παιχνίδι αυτό, προπονητές, θα είχαν απόκλιση 45 πόντων σε μία μόνο αγωνιστική, με βάση το αντίστοιχο αποτέλεσμα.


Ο Αρχηγός

Έχουμε πάγκο, έχουμε προπονητή, έχουμε έκτο παίκτη, προφανώς θα είχαμε και αρχηγό. Καμιά αλλαγή εδώ, με τον αρχηγό να διπλασιάζει το σκορ του. Φέτος ωστόσο, η επιλογή του δεν θα είναι τόσο ...καταδικαστική, όπως θα δούμε και παρακάτω, στις εσωτερικές αλλαγές.


Αλλαγές

Τρεις οι διαθέσιμες αλλαγές, όπως πάντα, με τη διαφοροποίηση εδώ να προέρχεται από την ύπαρξη του προπονητή, κάτι που σημαίνει ότι οι τρεις αλλαγές αφορούν 11 παίκτες και όχι 10 (ούτε οχτώ, όπως ήταν μέχρι πέρυσι). Πιο δύσκολο το έργο δημιουργίας ανταγωνιστικού ρόστερ, δεν συμφωνείτε;

Μέχρι εδώ το παιχνίδι έχει καταφέρει να σκαλίσει ...πτυχές του φαντασιακού DNA μας που πιθανώς είχαν βρεθεί σε λήθαργο για κάποια χρόνια, αλλά και να ανακαλύψει καινούριες, με τα νέα στοιχεία που παραθέτει. Από εδώ και πέρα όμως, περνά σε πιο ριψοκίνδυνα μονοπάτια.


Game Turns

Ίσως η πλέον χαρακτηριστική δομική αλλαγή του νέου φορμάτ του παιχνιδιού είναι ο διαχωρισμός μιας αγωνιστικής σε αγωνιστικές μέρες (αγγλιστί, Game Turns). Έτσι, μια κλασική αγωνιστική έχει δύο Game Turns, την Πέμπτη και την Παρασκευή. Ο επιμερισμός αυτός επιτρέπει ουσιαστικά στο παιχνίδι να αλλοιώσει σε μεγάλο βαθμό τη φύση του, όπως τουλάχιστον την ξέραμε μέχρι τώρα, ως Euroleague Fantasy Challenge, λόγω της δυνατότητας των εσωτερικών αλλαγών.


Εσωτερικές αλλαγές

Όλα τα προηγούμενα χρόνια, ένα από τα βασικά κενά στο Fantasy ήταν η αδυναμία κάλυψης ενός τραυματία παίκτη, μιας απουσίας της τελευταίας στιγμής. Ο μάνατζερ δεν προλάβαινε να κάνει την απαιτούμενη αλλαγή κι έτσι έμενε με το ...κουλουράκι στο σκορ της θέσης του παίκτη. Αυτό το πρόβλημα υπήρχε από την πρώτη πρώτη σεζόν του Fantasy, το 2004-05 και υπήρχε μέχρι και σήμερα. Κάποιο θα πουν ότι κι αυτό μέσα στο παιχνίδι είναι και δεν θα 'χουν άδικο. Σίγουρα όμως θα ξέρετε πόσο εκνευριστικό είναι να μελετάς τόσες διαφορετικές παραμέτρους για να επιλέξεις έναν παίκτη έναντι κάποιου άλλου και στο τέλος να βλέπεις το απρόσμενο DNP. Το 'χετε ζήσει, καταλαβαίνετε πολύ καλά τι λέμε...

Η μοναδική ουσιαστική κίνηση για να καλυφθεί η αδυναμία αυτή έγινε όταν εισήρθε ο πάγκος στο παιχνίδι, με το προηγούμενο φορμάτ. Εκεί είχες την κάλυψη πως αν δεν παίξει ο βασικός σου παίκτης, θα μετρήσει το σκορ του αναπληρωματικού. Στην αρχή της σεζόν βέβαια ο αναπληρωματικός θα ήταν κάποιος παίκτης που δεν έμπαινε καλά καλά στην αποστολή της ομάδας του, αργότερα όμως μπορούσες να χτίσεις έτσι το ρόστερ ώστε να κάνεις ανταγωνιστικό και τον πάγκο της ομάδας σου και να καλυφθείς, όσο γίνεται καλύτερα, από τέτοια απρόοπτα.

Οι εσωτερικές αλλαγές θα ήταν ιδανικές, αν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν αυτόν τον σκοπό. Αντιθέτως όμως, η ισχύς τους είναι πολύ μεγαλύτερη, σε σημείο ανησυχητικό μάλιστα. Πρακτικά, μεταξύ δύο Game Turns, μεταξύ δύο αγωνιστικών ημερών δηλαδή, ο μάνατζερ έχει τη δυνατότητα να αλλάξει και τους πέντε βασικούς του παίκτες και να τους περάσει αναπληρωματικούς. Μπορεί να μην έχει λόγο να το κάνει αυτό, στην πράξη όμως αυτή η ευχέρεια θα καταλήξει στην πολύ συγκεκριμένη τακτική, από όλους τους παίκτες, μέσα στη χρονιά:

Κάθε ομάδα θα μοιράζει τους παίκτες της στις δύο αγωνιστικές μέρες, έχοντας βασικούς τους παίκτες της Πέμπτης, για παράδειγμα και αναπληρωματικούς τους παίκτες της Παρασκευής. Όσοι από τους παίκτες της Πέμπτης θα τα έχουν πάει καλά, θα παραμένουν βασικοί, ενώ όσοι απογοήτευσαν θα μπορούν πολύ εύκολα να αντικατασταθούν από τους παίκτες της Παρασκευής, που έχουν ματς μπροστά τους. Έτσι, η ζημιά θα μειώνεται στο μισό, μιας και οι παίκτες του πάγκου (οι τέσσερις από τους πέντε) παίρνουν το 50% του σκορ τους.

Αυτό διευκολύνεται ακόμα περισσότερο από τη δυνατότητα αλλαγής σχηματισμού της βασικής πεντάδας, ανάμεσα σε δύο αγωνιστικές μέρες (Game Turns) που επίσης παρέχεται από το παιχνίδι. Για παράδειγμα το 3G-1F-1C της Πέμπτης μπορεί να μετατραπεί σε 1G-3F-1C την Παρασκευή κι έτσι λίγο πολύ κάθε ζημιά ενός παίκτη που αγωνίζεται την πρώτη μέρα, μπορεί να επουλωθεί, χωρίς κάποιο μπασκετικό κριτήριο.

Το ίδιο μάλιστα ισχύει και στην περίπτωση του αρχηγού. Μπορείτε να βάλετε αρχηγό τον Micic που παίζει μέρα Πέμπτη για παράδειγμα, αλλά αν δεν ...έχει κουρευτεί και μένει στο 5 ράνκινγκ, ορίζετε αρχηγό τον Mirotic που κάνει 30 ράνκινγκ την Παρασκευή κι έτσι έχετε ένα τεράστιο κέρδος με συνδυασμό πάγκου - αρχηγού, χωρίς καν να κοπιάσετε, απαλλαγμένοι από οποιοδήποτε δίλημμα είχατε μέχρι και την έναρξη της αγωνιστικής.

Έτσι, μέρος της διαδικασίας των διλημμάτων πριν την έναρξη της αγωνιστικής βγαίνει από το κάδρο και προστίθεται ένα νέο είδος προβληματισμού, αυτό της ...σχετικά καλής επίδοσης: να αφήσω τον παίκτη που μου έδωσε το μέσο όρο του σε σκορ, ή να τον αλλάξω με τον αναπληρωματικό μήπως και μου δώσει περισσότερο; Έχει κι αυτό τη χάρη του, σίγουρα, ενώ αυξάνει και την πολυπλοκότητα του παιχνιδιού, αφού θα αποτελεί ένα από τα μείζονα ζητήματα πια, ωστόσο έτσι η φύση του παιχνιδιού γίνεται ακόμα πιο τυχοδιωκτική, στο πλαίσιο που υπάρχουν ακόμα αποφάσεις για τους μάνατζερ, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ είναι εντελώς προκαθορισμένη και χωρίς ουσία, στη χειρότερη, καθώς όλο αυτό δεν συνάδει καθόλου με το Fantasy, τουλάχιστον όπως το 'χαμε συνηθίσει. Το παιχνίδι κερδίζει μεν σε engagement άλλης μιας μέρας στη σελίδα του, σε εντυπωσιακό βαθμό μάλιστα και επιχειρηματικά είναι έξυπνη κίνηση, ωστόσο ο τρόπος που γίνεται αυτό είναι μάλλον άγαρμπος. Η λογική που θα παραταχθεί το ρόστερ μοιάζει προκαθορισμένη και η δυνατότητα τόσων πολλών πιθανών backups ανά περίπτωση κάθε άλλο παρά γοητεύει το φαντασιακό ένστικτο.

Στην πράξη, το παιχνίδι αυτοαναιρείται, αφού η προσθήκη του πάγκου και η διάκριση μεταξύ των παικτών που θα δώσουν ολόκληρο, ή το μισό σκορ τους δεν απαιτεί μπασκετικά αντανακλαστικά από τους μάνατζερ και δείχνει απλά να εξυπηρετεί μια μεγαλύτερη ενασχόληση με το παιχνίδι, τη δεύτερη αγωνιστική μέρα. Όσο καλύτερο ρόστερ κι αν έχεις από τον ανταγωνιστή, αν δεν ρυθμίσεις το ρόστερ κατάλληλα μεταξύ πρώτης και δεύτερης μέρας, είναι πολύ πιθανό ο ανταγωνιστής να σε περάσει, εκμεταλλευόμενος την αδιανόητη ευελιξία που παρέχεται.

Ευτυχώς, η αγορά των παικτών και η διαμόρφωση ενός ανταγωνιστικού ρόστερ με μεγάλο μπάτζετ δείχνει πιο δύσκολη πλέον, επομένως η φαντασιακή προσοχή θα στραφεί εκεί και κάπως έτσι, εξακολουθεί να υπάρχει παιχνίδι.


Αρχικές τιμές

Η κοστολόγηση αυτή τη χρονιά δείχνει πιο νορμάλ σε σχέση με τις προηγούμενες σεζόν κι αυτό γιατί, με 11 μάλιστα παίκτες στο ρόστερ, θα δυσκολευτείτε πολύ να φτιάξετε κάτι που θα σας αρέσει από την πρώτη κιόλας αγωνιστική. Έτσι κι αλλιώς, δεν είναι αυτό το νόημα, επομένως στο κομμάτι αυτό το παιχνίδι έχει επιστρέψει στη σωστή κατεύθυνση.

Παραδόξως, οι πραγματικά ακριβοί παίκτες δεν είναι τα μεγάλα ονόματα, αλλά οι ρεζέρβες. Μιας που επιστρέψαμε στα αγαπημένα μας κρέντιτς, με τα 100 πλέον να είναι το αρχικό μπάτζετ της ομάδας, θυμηθείτε το πρώτο φορμάτ του παιχνιδιού, όπου το αρχικό μπάτζετ ήταν τα 500 κρέντιτς. Εκεί ο πιο ακριβός παίκτης κόστιζε 100 (ο Micic, ο πιο ακριβός παίκτης του φετινού παιχνιδιού θα κόστιζε αντίστοιχα 85 κρέντιτς τότε) κι από εκεί και πέρα υπήρχαν αρκετοί παίκτες με 80-90 και λίγο πιο χαμηλά κρέντιτς. Οι πιο φθηνοί αντιθέτως είχαν μέχρι και 5 κρέντιτς (χαμηλότερη τιμή), επομένως θεωρητικά μπορούσες να χωρέσεις μέχρι και 100 φθηνότερους παίκτες στην ομάδα σου.

Φέτος οι φθηνότεροι παίκτες κοστίζουν 4 κρέντιτς, με συνολικό μπάτζετ 100, άρα χωράνε ...25 μόλις φορές σ' αυτό το μπάτζετ. Έτσι, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει ...ζημιά από τις πιο χαμηλές επιλογές, αν και κάθε χρονιά προκύπτουν ένας - δυο Jokubaitis, που θα διευκολύνουν το έργο όλων των μάνατζερ!

Σε κάθε περίπτωση, η αρχική κοστολόγηση δείχνει μια προσπάθεια για πιο ...συμμαζεμένο Fantasy, όπου δεν θα είναι προφανής η άμεση οικονομική ανέλιξη της ομάδας. Κι αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του παιχνιδιού, που τόσο μας έλειψε αυτά τα χρόνια.


Υπολογισμός νέων τιμών

Αυτό πάλι που δεν μας έλειψε καθόλου είναι η μυστικοπάθεια στον τρόπο υπολογισμού της νέας αξίας των παικτών. Στο αυθεντικό φορμάτ όλα ήταν ορισμένα και μπορούσε ο καθένας να υπολογίσει τι σκορ χρειαζόταν ο παίκτης για να ανεβάσει την αξία του, να πάρει το 15% κοκ. Στη συνέχεια είχαμε την ...περίφημη φόρμουλα, όπου η νέα τιμή του παίκτη προέκυπτε από τα πέντε τελευταία του σκορ, με τα πιο πρόσφατα να μετράνε περισσότερο. Χωρίς να υπάρχει κάποια ακρίβεια, εμπειρικά μετά από κάποιο διάστημα ο καθένας μπορούσε λίγο πολύ να υπολογίσει που θα κινηθεί ένας παίκτης ανάλογα με το σκορ του, αν είναι υποτιμημένος, υπερτιμημένος κτλ.

Πλέον, έστω κι αυτή η μικρή γνώση λείπει. Το νέο παιχνίδι δεν δίνει κανένα στοιχείο για τον υπολογισμό της νέας τιμής των παικτών, ούτε μάλιστα αναφέρει κάτι για τον περιορισμό του 15%. Κάτι που μπορεί να σημαίνει είτε ότι είναι πρακτικά αδύνατο η τιμή ενός παίκτη να μεταβληθεί τόσο, είτε ότι δεν υπάρχει επί της ουσίας κάποιο τέτοιο όριο. Προφανώς το δεύτερο σενάριο είναι εφιαλτικό, ενώ το πρώτο μπορεί να είναι ελκυστικό, στη λογική της δύσκολης αναβάθμισης του ρόστερ, όπως αναφέραμε και στην αρχική κοστολόγηση των παικτών, ωστόσο δείχνει πιθανή η απουσία της ιδιότητας των υποτιμημένων/υπερτιμημένων, όπως κυριαρχούσε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Εφόσον όντως ισχύει η πρώτη περίπτωση, ο συνδυασμός των 3/11 αλλαγών, η ακριβή αρχική κοστολόγηση και μια πιθανή ήπια αύξηση της αξίας των παικτών που "γράφουν" μεγάλα σκορ, κάνει πραγματικά απαιτητική τη διαδικασία του σκάουτινγκ και της οικονομικής ανέλιξης του συνολικού ρόστερ. Σ' αντίθεση, όπως αναφέραμε, με τις ...εσωτερικές διεργασίες του ρόστερ, όπου υπάρχει τρομερή ευελιξία, ώστε να έρθει το καλύτερο δυνατό σκορ από τους υπάρχοντες παίκτες, η διαδικασία των τριών αλλαγών δείχνει πράγματι σύνθετη και απαιτητική, άρα και διασκεδαστική. Εν κατακλείδι, το δύσκολο είναι να έρθουν οι καλοί παίκτες στην ομάδα. Άπαξ κι έρθουν, τότε αποτελούν μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού ακόμα και μια απογοητευτική τους βραδιά μπορεί εν μέρει να καλυφθεί.

Σε κάθε περίπτωση, το μεγάλο αγκάθι του προηγούμενου φορμάτ διατηρείται, καθώς το τοπίο όσον αφορά τη μεταβολή των τιμών των παικτών εξακολουθεί να είναι, περισσότερο μάλιστα τώρα, θολό. Ο σχεδιασμός των μάνατζερ θα αντλείται στον επιμερισμό του ρόστερ στις δύο αγωνιστικές μέρες και σε ό,τι αυτός συνεπάγεται, με το αγωνιστικό κριτήριο να ενισχύεται ποσοτικά, αλλά όχι ποιοτικά και να εμπεριέχει αρκετό τυχοδιωκτισμό, την στιγμή που το οικονομικό-τακτικό έρχεται ξεκάθαρα σε δεύτερη μοίρα, όσον αφορά την παρέμβαση που μπορεί να έχει εκεί ο μάνατζερ: χωρίς δεδομένα για να στηριχθεί ξεκάθαρα και με πιθανώς μικρά περιθώρια κέρδους, η φαντασιακή γνώση και η τύχη όχι απλά εξισώνονται, αλλά στο τιμόνι πλέον βρίσκεται η δεύτερη.


Νέα τιμή τραυματία

Άλλη ένα καινούριο στοιχείο στο νέο φορμάτ είναι το γεγονός ότι η αξία ενός τραυματία παίκτη μειώνεται, όσο αυτός δεν αγωνίζεται. Κάθε ματς που δεν παίζει λοιπόν ένας παίκτης (υψηλής αξίας τουλάχιστον, σύμφωνα με τις οδηγίες του παιχνιδιού), θα χάνει και λίγο από την αξία του. Έτσι, ο παίκτης αυτός αναμένεται να είναι αρκετά πιο προσιτός, αν χάσει μερικές συνεχόμενες αγωνιστικές δράσης και να αποτελεί στόχο αγοράς άμα τη επιστροφεί του, κάτι που προσομοιάζει πιθανώς και την πραγματικότητα.

Το ζήτημα εδώ παραμένει το σε τι βαθμό μπορεί να μεταβληθεί η αξία ενός παίκτη από τη μια αγωνιστική στην άλλη, καθώς από αυτό εξαρτάται αν έχει λογική η αγορά ενός τραυματία όταν πιθανώς είναι ακόμα ανέτοιμος. Αν μεταβάλλεται σημαντικά, ίσως αξίζει το ρίσκο της αγοράς του (για να μην ξεφύγει ξανά προς τα πάνω η τιμή του), διαφορετικά, η οδός της υπομονής μπορεί να έχει πολύ μικρό κόστος για μια καθυστερημένη απόκτησή του.

Πιο σημαντικό ακόμα βέβαια είναι το τι συμβαίνει σε μια ενδεχόμενη υποτίμηση (αν υφίσταται πια αυτή η έννοια) ενός παίκτη που λαμβάνει DNP λόγω τραυματισμού, καθώς συγκρούονται από τη μια η ανοδική τάση της αξίας του, λόγω υποτίμησης κι από την άλλη η ...εγγυημένη πτώση της αξίας του, λόγω τραυματισμού.


Δύο ξεχωριστές φάσεις

At the end of the Regular Season, the game will restart from zero μας πληροφορεί το παιχνίδι, κάτι που σημαίνει ότι όποιος έκανε σωστή δουλειά όλη τη χρονιά, δεν φοβάται να του αλλοιώσει την εικόνα μια περίεργη postseason, όπου έτσι κι αλλιώς η φύση του Fantasy αλλοιώνεται από πολλές πλευρές (μειωμένη δεξαμενή παικτών, σταθεροί αντίπαλοι κλπ). Ο νικητής της Regular Season εξάλλου είναι αυτός που παίρνει το μεγάλο δώρο και δικαιωματικά μπορεί να θεωρείται ο καλύτερος μάνατζερ της σεζόν.


Αναβληθέντα ματς

Όσα ματς αναβλήθηκαν πέρυσι στην Euroleague, αυτομάτως βγήκαν και εκτός Fantasy, με τους σχετικούς παίκτες να είναι ουσιαστικά DNP, δίχως να προσφέρουν σκορ, ούτε να μεταβάλλουν την αξία τους. Αυτό φέτος αλλάζει, καθώς ματς που διεξάγονται πριν από την επόμενη αγωνιστική υπολογίζονται κανονικά στο παιχνίδι, ενώ μάλλον ασαφές παραμένει το τι ισχύει όταν οι αγωνιστικές "μπλέκουν" μεταξύ τους και πως μπορεί να γίνει η διαχείριση των σχετικών παικτών από τους μάνατζερ:

If the games are moved to a time when the previous Matchday has not ended yet or the next Matchday has already started, then at the end of the first game turn (T1) the players of the teams involved (including coaches, injured and disqualified players) will get their Average Score (i.e. the average score obtained up to that point of the season).


Private Leagues

Οι Private Leagues έχουν σταθερά την τιμητική τους, αν και για να τις βρείτε θα πρέπει πρώτα να πάτε στη σελίδα της ομάδας σας κι από εκεί να επιλέξετε τη σχετική επιλογή στο μενού. Η πλοήγηση ανάμεσα στις λίγκες είναι επίσης δύσκολη, αφού εμφανίζονται μόλις ανά 10, ωστόσο μπορείτε να αναζητήσετε κάποια Private League με βάση τον κωδικό της.

Ο κωδικός της BasketStories Private League είναι ο:

EE06DD0F

επομένως εισάγετέ τον στο αντίστοιχο πεδίο για να μπείτε στην παραδοσιακά μεγαλύτερη λίγκα της Ευρώπης.


Draft Leagues

Το draft mode στο Euroleague Fantasy θα ήταν μια πραγματικά ωραία καινοτομία, αφού στο NBA είναι κάτι δεδομένο και το πλέον δημοφιλές, ενώ η διοργάνωση έχει το υλικό και τη δομή, με τη Regular Season των 18 ομάδων, να το υποστηρίξει ακόμα και σε σχετικά μεγάλες λίγκες. Ωστόσο αυτό που διαβάσαμε στις οδηγίες δεν μας άφησε περιθώρια να ασχοληθούμε περαιτέρω:

The selection of Turkish Airlines EuroLeague players for each team should be decided by the participants (eg: an auction around a table, a call via Zoom, etc). At the end of the selection, one Draft Commissioner (the one who created the League) manually enters the players in each roster.

Αυτή η προχειρότητα μάλλον δεν θα επιτρέψει σε πολλούς να προχωρήσουν σ' αυτό το εγχείρημα, αν και, εφόσον η υπόλοιπη λειτουργικότητα υφίσταται και δουλεύει χωρίς προβλήματα, σίγουρα αξίζει να το δοκιμάσετε, μαζί με τους φίλους σας.


Βαθμολογίες

Πέραν της γενικής βαθμολογίας και αυτών των Private Leagues, στο νέο φορμάτ θα εμφανίζεται και η θέση της ομάδας σας στη χώρα που βρίσκεστε, καθώς επίσης και στην ειδική βαθμολογία της Euroleague ομάδας που επιλέξατε ως αγαπημένη, κατά την είσοδό σας στο παιχνίδι. Έτσι, έχετε πολλά διαφορετικά μεγάλα πρωταθλήματα, για περισσότερο ανταγωνισμό αλλά και για να έχετε καλύτερη επίγνωση του πόσο καλά τα πηγαίνετε συνολικά.


Δώρα

Τα κλασικά δώρα περιμένουν τους φετινούς νικητές, με τον πρώτο της Regular Season να τα ..παίρνει όλα (εισιτήρια F4, φανέλες, ταξίδια, κλπ), ενώ υπάρχουν επίσης ο νικητής Playoffs - Final Four, ο νικητής της midseason League και οι εβδομαδιαίοι νικητές. Παραδόξως, μόνο οι πρώτοι πέντε της τελικής βαθμολογίας (Regular Season) κερδίζουν δώρα (άλλες χρονιές ήταν 10), ενώ κανείς άλλον πέραν του πρώτου δεν κερδίζει κάποιο δώρο στις υπόλοιπες βαθμολογίες.


Συμπερασματικά...

Το νέο Fantasy αποτελεί σίγουρα μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση που προσθέτει πολλά νέα χαρακτηριστικά και στοιχεία αποφάσεων στο παιχνίδι. Η διάθεση να επιστρέψει στις ... ρίζες του κλασικού φορμάτ είναι εμφανής και ευπρόσδεκτη, όπως είναι εμφανής και η διάθεση να συγχρονιστεί με το gameplay παρόμοιων παιχνιδιών που έχουν κυριαρχήσει σε άλλα πρωταθλήματα. Ως εκ τούτου, η ενασχόληση μαζί του αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, που θεωρητικά μπορεί να παραμείνει ζωντανό καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Δεν είναι όλα ρόδινα ωστόσο, καθώς κάποια στοιχεία είναι αρκετά ξένα στη φύση του παιχνιδιού και πιθανώς κάνουν τη μετάβαση από το προηγούμενο φορμάτ, αρκετά απότομη. Θα ήταν καλύτερο να υπάρξει ένα μέτρο στο θέμα των εσωτερικών αλλαγών, ενώ η μεταβολή της αξίας των παικτών παραμένει γρίφος για τους μάνατζερ, ειδικά αν αυτή δεν δημιουργεί τους "γνωστούς" υποτιμημένους/υπερτιμημένους παίκτες, που αποτελούν την πεμπτουσία του παιχνιδιού αυτού. Δύο οι μεγάλοι αστερίσκοι λοιπόν, οι επιφυλάξεις, για το νέο Fantasy. Όπως και να 'χει, εδώ θα είμαστε, όλοι μαζί, για να το ανακαλύψουμε, να το αποκρυπτογραφήσουμε και να το απολαύσουμε, στο βαθμό του δυνατού. Καλή μας χρονιά!